اولین کرسی آزاد اندیشی

شناسه نوشته : 14287

1394/01/25

تعداد بازدید : 690

اولین کرسی آزاد اندیشی
مدرسه علمیه حضرت زینب(س) شهرستان ایذه به مناسبت هفته زن اقدام به برپایی اولین کرسی آزاد اندیشی با موضوع " فمینیسم و آزادی از دست رفته زنان در جوامع مختلف" نمود. در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا موسوی امام جمعه محترم شهرستان به عنوان سخنران جلسه، مدیریت محترم حوزه علمیه به عنوان استاد داور و سرکار خانم نوروزی از اساتید حوزه علمیه به عنوان استاد منتقد در جایگاه های خود قرار گرفتند تا از زوایای مختلف اندیشه فمینیسم را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
اولین کرسی آزاد اندیشی
مدرسه علمیه حضرت زینب(س) شهرستان ایذه به مناسبت هفته زن اقدام به برپایی اولین کرسی آزاد اندیشی با موضوع " فمینیسم و آزادی از دست رفته زنان در جوامع مختلف" نمود.
در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا موسوی امام جمعه محترم شهرستان به عنوان سخنران جلسه، مدیریت محترم حوزه علمیه به عنوان استاد داور و سرکار خانم نوروزی از اساتید حوزه علمیه به عنوان استاد منتقد در جایگاه های خود قرار گرفتند تا از زوایای مختلف اندیشه فمینیسم را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
در این جلسه امام جمعه شهرستان عنوان داشتند: فمینیسم یا همان نهضت احیای حقوق زنان، به دست خود بانوان طراحی و ابداع شد تا به حقوق اصلی و از دست رفتۀ خود برسند، چرا که با نگاه به تاریخ می بینیم چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، آنهم در جوامعی که قوانین و حاکمیت شیعی درست در آنها پیاده نشده، حقوق زنان همواره مورد بی توجهی قرار گرفته و آن توجه نشده است.
دقت داشته باشید که زن را نبایستی از منظر اندیشه ها و مکاتب تحریف شده نگاه کرد، چرا که آنها به زن با دید شخصی نگریسته اند. اما در دین اسلام به زن، از منظر قرآن نگاه می شود.
ایشان در ادامه فرمودند: با نگاه به کشورهای اروپایی می بینیم که ایجاد انقلابی به نام، انقلاب صنعتی، ریشه در افکار سرمایه داران دارد، که تنها و تنها به دنبال انباشته کردن جیب های خود از پولهایی هستند که از طریق ظلم به زیر دستان خود به دست آورده اند. این سرمایه داران برای آنکه بتوانند پایه های اندیشۀ مخرب خود را محکم تر کنند، نیاز به نیروهای کارگری داشتند که بدون ایجاد دردسر، به حداقل حقوق و مزد راضی بودند. آنها خود می دانستند که در جوامع، مردان هیچگاه تن به این ظلم نخواهند داد که با حقوقی ناچیز، کارهای سخت را انجام دهند و با گذشت زمان حتماً برای رسیدن به حقوق از دست رفتۀ خود قیام خواهند کرد، بنابر این نیاز داشتند به افرادی که با داشتن ظرافت و مظلومیت، کار یک مرد را هم بتوانند انجام دهند و به حقوق کم نیز راضی باشند، و زنان بهترین گزینه برای این  امر بودند.
در اینجا بهتر است استناد کنیم به حدیثی گرانبها از امام علی (ع) که ایشان می فرمایند: "هر جا دیدید کاخی بنا شده، بدانید چندین کوخ از بین رفته است." میبینیم که همیشه در تمام طول تاریخ بودند و هستند افرادی که برای فَربه شدن به ظلم رو می آورند؛ و این سرمایه داران خوب فهمیدند که زنان همان کارگران بی مزد و مواجب یا به نوعی کارگران کم مزد هستند و آنها نیز خیلی راحت خود را در اختیار افکار شوم سرمایه داران قرار داده و تن به ظلمی دادند که هنوز هم بعد از گذشته سالها نتوانسته اند خود را از آن نجات دهند.
این لیبرال سرمایه داران خوب می دانستند تا زمانی که زنان در خانه های خود و به کار خانه مشغول هستند نمی توانند به افکار شوم خود جامۀ عمل بپوشانند، بنابراین دست به تبلیغات گسترده زدند برای بیرون کشیدن آنها از خانه هایشان.
با رواج این تفکر، بانوان فهمیده ای که هدف اصلی این تفکر شوم را متوجه شدند دست به ایجاد نهضتی زدند با نام "نهضت احیای حقوق زنان" یا همان "فمینیسم" با این دید که ما می خواهیم به زنان آزادی از دست رفته شان را بازگردانیم و آنها را از زیر یوق ظلم سرمایه داران خارج کنیم، آغاز نهضت با این تفکر بود، اما در همان آغاز همین لیبرال سرمایه داران اروپایی این اندیشۀ صحیح را دچار انحراف کردند، چون می دانستند اگر زنان به دنبال آزادی آنهم بدین شکل باشند دیگر نه به شهوات جنسی خود دست پیدا خواهند کرد و نه به خواسته های مالی خود. و با تبلیغات گستردۀ خود زنان را از خانه هایشان با نام آزادی و در اصل بیگاری بیرون کشیدند.
همچنین عنوان داشتند: نهضت فمینیسم در آغار امر، تفکری مبارک و به نفع زنان بود، اما دقت داشته باشید که دشمنان همیشه برای مصادره کردن نهضت ها و منحرف کردن اهداف و افکار اصیل آنها، راهکارهایی در اندیشه های خود دارند و با همین راهکارها اهداف صادق را کم رنگ و در عوض افکار کاذب را غالب می کنند تا در نهایت به مقاصد خود برسند.
اندیشه هایی که به دنبال استثمار زنان بودند، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا توانستند فمینیسم را به سمت و سویی بکشانند که موافق با خواسته و نیازهای آنها باشد.
اگر به صنعت چاپ نگاهی بیندازیم، می بینیم که در آغاز به دنبال این بودند که درد و دل مردم و سخنان و خواسته های مردم را به گوش مسئولین برساند و در مقابل روند سیاست دولتمردان را به اطلاع مردم برسانند و مردم بدانند که چه نوع مدیریتی در کشور حاکم است، اما آرام آرام در اروپا، سرمایه داران بر صنعت چاپ مسلط شدند و آن را ابزاری برای رسیدن به خواسته های خود قرار دادند و از مسیر اصلی دور کردند. مسئلۀ فمینیسم هم به همین شکل بود.
در دوران و زمان خود ما هم که نگاه کنید با این مسئله روبرو می شوید، اگر نگاهی به انقلاب اسلامی بیندازید می بینید در میان طرافداران انقلاب گروهی از افراد که خود را به امام راحل(ره) نزدیک کرده بودند، امید به آن داشتند که بعد از پیروزی، حق خود را از انقلاب بگیرند، حقی که اگر گرفته می شد به قطع، انقلاب اسلامی را از مسیر اصلی خود دور می کرد، اما، امام خمینی(ره) با بیان اینکه این انقلاب یک انقلاب اسلامی است، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، پایه های آن را محکم و دست سودجویان را از آن کوتاه کردند.
نهضت فمینیسم و تمام آن نهضت ها و انقلاب هایی که به نوعی از مسیر اصلی خود منحرف شدند، اگر چنین رهبر مقتدری داشتند، هیچگاه به ورطۀ نابودی کشانده نمی شدند. فمینیسم برای زن آزادی را با خود به همراه آورد، اما نه آزادی نجات از ظلم و ستم سرمایه داران، بلکه آزادی به معنای بی بندوباری و فساد و شهوت را.
در ادامه سرکار خانم نوروزی استاد منتقد حاضر در جلسه از حاج آقا موسوی امام جمعه محترم سوال کردند: شاید فمینیسم به مرور از هدف اصلی خود دور شد، با اینکه به گفتۀ شما اهداف اولیۀ آن درست بوده، اما این نهضت با همۀ ایراداتی که به آن گرفته شد، از جمله فواید آن، حضور زن در جامعه و اشتغال به شغل هایی بود که مورد نیاز جامعۀ زنان بوده، و از طرف دیگر با اشتغال خود توانسته به اقتصاد خانواده کمک کند، شما چه دیدگاهی نسبت به این مسئله دارید؟
حاج آقا موسوی در پاسخ عنوان داشتند: قرآن و اسلام حقیقی از زنان می خواهد، که خود را با هویت زنانگی به کمال برسانند و مردان نیز با حفظ هویت مردانگی، به دنبال کمال انسانیت باشند، اما امروزه فمینیسم درهم آمیختگی را می خواهد و به دنبال آن است که زنان صفات مردانه پیدا کنند و مردان صفات زنانه.
اسلام با حضور زنان در جامعه مخالف نیست، اما این تا زمانی است که به صفات زنانگی آنها لطمه ای وارد نشود، اسلام نمی خواهد آنها برده و اسیر هوس بازیهای مردان شوند، اسلام با حضور زنان در مسندهای خاصی که وجودشان لازم و ضروری است نه تنها مخالفتی ندارد، بلکه از پرداختن به این مشاغل نیز حمایت می کند، البته تا آن جایی که به بنیاد خانواده لطمه ای وارد نشود.
در پایان طلاب نیز سوالات خود را به صورت مکتوب خدمت حاج آقا موسوی ارائه نمودند و ایشان نیز به صورت مفصل به تمام پرسشها و شبهات ایجاد شده پاسخ دادند.